ՀՐԱՉՅԱ ՔՈՉԱՐ — 112

Արձակագիր

19 հունվար, 1910 — 2 մայիս, 1965

Հրաչյա Գաբրիելյան

Ծնվել է Արևմտյան Հայաստանի Բագրևանդ գավառի Նպատ լեռան ստորոտում գտնվող Գումլուպուճախ գյուղում: Հայոց Ցեղասպանության (1915թ.) տարիներին գաղթել է Արլևելյան Հայաստան, ապաստանել Վաղարշապատի (այժմ՝ Էջմիածին) մոտակա գյուղերում։ Գաղթի ճանապարհին մահացել է մայրը, իսկ 1918թ.` հայրը` հայտնի խմբապետ Քոչոն, ով կռվել է Անդրանիկի ջոկատում: Հոր անունը դարձրել է գրական անուն: Ալավերդու հանքերում եղել է գառնարած, հանքափոր: 1927թ. բնակություն է հաստատել Երևանում։ 1929-31թթ սովորել է Երևանի համալսարանի բանասիրական ֆակուլտետում: Աշխատել է «Ավանգարդ», «Խորհրդային Հայաստան» թերթերի խմբագրություններում։ 1934թ. խմբագրել է «Ռյա թազա» թերթը, 1946-51թ.՝ «Սովետական գրականություն», 1954թ.՝ «Ոզնի» ամսագրերը։ 1939թ. կուսակցական տույժ ստանալուց հետո, մնացել է անաշխատանք, ապա Մարտիրոս Սարյանը նրան տեղավորել է իր ղեկավարած Պատմական հուշարձանների պահպանության կոմիտե: Ոտքով շրջել ու ուսումնասիրել է հայկական վանքերի ու մատուռների վիճակը, և այդ աշխատանքներն ամփոփել «Գորիսի և Սիսիանի շրջանների ալբոմ-ուղեցույց»-ի մեջ: 1941-45թթ մասնակցել է Երկրորդ Համաշխարհային պատերազմին, եղել է ռազմաճակատային թերթերի թղթակից։ 1946-51թթ եղել է Հայաստանի գրողների միության վարչության քարտուղարը։ Տպագրվել է 1920-ական թվականների վերջերից։ Առաջին պատմվածքը` «Խաջե», լույս է տեսել 1931թ., «Նոր ուղի» ամսագրում։ «Վահան Վարդյան» (1934թ.) և «Օգսեն Վասպուրի ճանապարհորդությունը» (1937թ.) վիպակներում բացահայտել է սոցիալիստական կյանքի և սովետական մարդու բարոյականության ձևավորման բարդ ընթացքը։ Պատմական անցյալի ու ներկայի կապն է դրսևորում «Ժամանակներ» (1941թ.) խորագիրը կրող վիպակների, պատմվածքների ու հեքիաթների ժողովածուն, որտեղ հեղինակն անդրադառնում է նաև երիտասարդության դաստիարակության, գյուղի վերափոխման, նոր կյանքի ու կենցաղի խնդիրներին։ Գրողի գրական գործունեության հաջորդ տասնամյակն սկսվել է պատերազմի դաշտում, որտեղից գրած թղթակցությունները հիմք են ծառայել «Հերոսների ծնունդը, նամակներ գործող բանակից» (1942թ.), «Նախօրյակին, նամակներ գործող բանակից» (1943թ.), «Սրբազան ուխտ» (1946թ.), «Բարեկամություն» (1950թ.), «Վիպակներ ու պատմվածքներ» (1956թ.) ժողովածուների համար։ Այս գործերում վավերական ճշգրտությամբ ներկայացված է սխրանք գործող հասարակ մարդկանց կյանքի պատմությունը։ «Գեներալի քույրը» (1945թ.) պատմվածքում մարմնավորված է հեղինակի ստեղծագործության հիմնական մոտիվը՝ հայրենասիրությունը։ Հետագայում այս պատմվածքը թարգմանվել է աշխարհի 24 լեզուներով, ներառվել խորհրդահայ դասագրքերի ծրագրերում: «Մեծ տան զավակները» (հ.1-2, 1952-59թթ) վեպում ստեղծել է պատերազմական կյանքի տարեգրությունը։ Դա հայկական ճակատային զորամասերից մեկի պատմությունն է։ Գրողը վիպական հյուսվածքի մեջ է առել բազմաթիվ դեպքեր, կերտել բազմազգ հերոսների մի պատկերաշար։ Նրա ստեղծագործական նվաճումը «Սպիտակ գիրքը» (1965թ.) ժողովածուն է, որի մեջ զետեղված են «Նահապետ» (ՀՀ Պետական մրցանակ, 1967թ.) վիպակը, պատմվածքներ և «Մայրենի լեզու» շարքի գործերը։ Գրքում քննվում է հայ ժողովրդի մոտ անցյալի ծանր պատմությունը։ Նրա ողբերգության ու կորստի, հարության ու վերագտնումի ճակատագիրն են մարմնավորում Նահապետի և մյուսների կերպարները։ Գրել է նաև հրապարակախոսական («Մեծ տարեգրության էջերից, փաստեր և խոհեր», 1957թ.), գրաքննադատական («Գրականություն և կյանք», 1949թ.) հոդվածներ ու ուսումնասիրություններ, ուղեգրություններ, ինչպես և «Հյուսիսային ծիածան» (1961թ., «Հայֆիլմ») կինոնկարի սցենարը։ Պարգևատրվել է Կարմիր աստղի շքանշանով։ Մահացել է Երևանում: Քոչարի անունով Երևանում կոչվել է փողոց:

Հրաչյա Քոչար | Կարոտ | համառոտ

Գյուղն Արազի ափին էԱյստեղ ոչ ոք դաշտապահ Առաքելի նման չի տեսնում ու չի զգում բնության գեղեցկություններըթեև չկա մարդոր իրեն ավելի խելոք չհամարի նրանից ու չծաղրի նրանԱռաքելը հավանաբար այդ պատճառով է խուսափում մարդկանցից և նախընտրում է խոսել կենդանիների ու դաշտերի հետնրանց է պատմում իր մտքերն ու մտադրություններըվշտերն ու ցավերըՄարդիկ անարդար են՝ համարելով նրան մի տախտակը պակասԱռաքելը պակասավոր մարդ չէՊարզապես սիրում է մենակություն ու իրեն լավ է զգում հանդ ու դաշտումմարդկանցից հեռուԱյժմերբ արդեն իր «երկրում» չէ և ինչպես ասում են «ղուռուխչի» չէտխրում ու ձանձրանում էդարձյալ դաշտ է գնումժամերով թափառում արտերումնայում հեռաստաններինՄասիսներին ու Բարդուղյան լեռներինԱչքերը կկոցած՝ արևելքից արևմուտք ձգվող լեռների կույտերի մեջ որոնում է այն գյուղերըորոնցով քանիքանի անգամ էր անցել «երկրից» այստեղ ու այստեղից երկիր վերադարձելԻնքը Դիտակ գյուղից էրՀիմա «երկիրը» հեռու է ու անհասանելիբայց աչքիդ առաջԿարող ես միայն նայել հարազատ վայրերի կողմըԵվ Առաքելը նայում է՝ առավոտերեկոգիշերցերեկ:  Մտքով անցնում է Քորուն և Մուսուն գյուղերի կանաչ մարգագետիններովԱրծափ բարձրադիր գյուղի մոտովհասնում իրենց գյուղըուր դաշտերիարտերի ու մարգերի տերն է եղել վաղ պատանեկությունից մինչև գաղթըԱռաքելը նույնիսկ չի խոսում իր զավակների՝ Արամի ու Տիգրանի հետԱրամը գյուղական խորհրդի նախագահն էՏիգրանը գյուղի «կոմսոմոլների» քարտուղարն էՏոն օրերին ճառեր են ասում խորհրդային իշխանության մասինոր ժողովրդին փրկեց կոտորածից ու սովիցՈրդիների պատվի համարայժմ Առաքելին առաջվա նման չեն ծաղրումԱռաքելը ինքն էլ իր որդիներից քաշվում էչի խոսում հատկապես մի դեպքից հետոերբ ինքն իրեն Ստալինի հասցեին խոսել էրիսկ որդիները և կինը նրան հանդիմանել էին ու երկար ժամանակ չէին խոսում հետըՀոր անխելքության պատճառով իրենց դավաճաններ կհամարենԱռաքելը այդ դեպքից հետո առհասարակ դադարում է խոսել նրանց հետհարցեր տալմիտք արտահայտելինքը անուսում մարդ է և ոչինչ չի հասկանումիսկ հոգու խորքում ուրախ էոր իր որդիներին այդպես հարգում են ու կարևորումՄիայն թե ինքն անվերջ իր երկիրն է ուզումկարոտում իր տունըՀաճախ գիշերն էլ է գնում ու թափառում դաշտերումԲայց մի անգամ Առաքելը չի վերադառնումև կնոջ՝ Սանամի լացուկոծից լուրն անմիջապես տարածվում էգյուղացիները հավաքվում են նրանց տան շուրջըՈչ ոք չգիտիթե ինչ է պատահել ԱռաքելինԱնսպասելիորեն գյուղ են գալիս սահմանապահները և հայտնումոր Առաքել Էլոյանը անցել է սահմանըԱրազը՝ Արաքսն անցելփախել է երկիր… Նրանք տանում են Սանամին և ԱրամինԱռաքելի ընկեր Վանքեցի Մուշեղը վիճում է Ոզմեցի Ենոքի հետ Առաքելի դավաճան լինելու առնչությամբորին խառնվում է Ենոքի որդի Շիլ Գարենորը ցանկանում է զբաղեցնել Արամի տեղըԱյդպես էլ լինում էՏանում են նաև Վանքեցի ՄուշեղինՄի քանի օր հետո նրանք վերադառնում ենև ոչ ոք ոչինչ չի խոսումԱրամին գյուղխորհրդի նախագահի պաշտոնից ու կուսակցական շարքերից հեռացնում եննշանակելով Գարեինմինչև ընտրություններըՎերադառնում է նաև Տիգրանըորը կուսակցական դպրոցում սովորելու էր գնացելԱսում ենոր նրան էլ այնտեղից են հեռացրելՀանա՞ք բան էհայրը Խորհրդային Սոցիալիստական Հայաստանից փախելգնացել է ՏաճկաստանՄոսկվայում նամակ է գրվում թուրքական հանրապետության արտաքին գործոց նորին գերազանցություն պարոն նախարարինՆերկայացնելով բոլոր հանգամանքները՝ խնդրվում է ձերբակալել և հանձնել Էլոյանինօրենքի առաջ նրա կատարած հանցագործությունների համար նրան պատասխանատվության ենթարկելուՈրոշ ժամանակ անց պատասխան է գալիսոր վերոհիշյալ անձի գտնվելու փաստը Թուրքիայի տերիտորիայում արձանագրված չէՄոսկվայից Անկարա է հղվում նոր ուղերձԱյս անգամ պատասխանում նշվում էոր խորհրդայինթուրքական սահմանը չարամիտ կերպով խախտած վերոհիշյալ Առաքել Էլոյանըմտնելով թուրքական տերիտորիանխուսափել է ներկայանալ պետական մարմիններինապաստանել է լեռները քաշված քուրդ ապստամբների մոտ և մասնակցում է նրանց հակակառավարական գործողություններինորոնք խրախուսվում են անգլիական իմպերիալիստների կողմիցԹուրքական կառավարությունը չի տարակուսումոր նա կապված է անգլիական հետախուզության հետ և երկու բարեկամական երկրների թշնամին էԱրազի ափի գյուղում այս ուղերձների մասին ոչ մի տեղեկություն չունենԴրանք հաղորդվում են ներքին կարգովՓոխարենը գյուղում Առաքելի մասին առասպելներ են հյուսվում մեկը մյուսից անհավանական ու տարբերԵվ արդեն սկսում են մոռանալ Առաքելիներբ նա նորից ամենքին ու ամեն ինչ խառնում էԱռաջին ձյան հետ մտնում է գյուղ՝ ավանդական մահակը ձեռքինՆույն Առաքելն էնույն հնամաշ փափախը գլխիննույն հագուստով ու տրեխներովՄիայն թե ամրացածմի տեսակ երիտասարդացածԳյուղը դարձյալ խառնվում է իրարբայց մինչև հասցնում են նրան տեսնելհետը խոսելգալիս են սահմանապահ զինվորները և Առաքելին տանումՀայաստանի պետքաղվարչության նախագահը՝ Հայկազ Շավարշյանըմտածում էոր հազիվ թե Առաքելը քաղաքական դեմք լինիԵրեք քննիչներից Արշո Ծամերյանըհակառակըկարծում էոր նա խորամանկ ու նենգ էԱռաքելի պահվածքիցսակայնակնհայտ էոր նա պարզ գյուղացի էորն իսկապես կարոտից է նման քայլի դիմելՀաջորդ օրվա ընթացքում Ծամերյանը Առաքելի պատմածները կասկածի տակ առնելովապտակում է նրանՀաջորդ օրը նախագահը Առաքելից ներողություն է խնդրում և գործից զրկում է ԾամերյանինԱռաքելը նրան է պատմում իր հետ պատահած դեպքերը՝ բոլոր մանրամասնություններովԶբոսնելիս նրան մի ձայն կամ իր հոգու ձայնը խրախուսել է անցնել Արաքսըև նա այդպես էլ վարվել էԱննկատ մնալով՝ կարողացել է հասնել սարերըորոնց քաջ ծանոթ էՇավարշյանը  արզրումցի է և Առաքելի մեջ տեսնում է իր հարազատներին՝ հորըպապունԱռաքելը ևս համակրանքով է լցված նրա հանդեպ և իր բնական խելքով զգում էոր նա լավ մարդ էԱռաքելը խոստովանում էոր ինքը ոչ մեկի խորհրդով չի առաջնորդվելայլ միայն սեփական սրտով է շարժվելՏասնհինգ տարի էինչ իր ծնողների գերեզմանը չէր տեսելԿարոտել է ԴիտակըՎանքըու Նպատ սարըԱյսպես գիշերով աննկատ կարողացել է առաջանալ՝ ձախ կողմում թողնելով Իգդիրըաջ կողմում՝ Բլուր գյուղըՀիշում է այնտեղի բնակիչներինպատմում որոշ դրվագներԱլաշկերտից գաղթելուց հետո իրենք բնակվել էին ԲլուրումԵրբ լույսը բացվել էնրա վրա հարձակվել են գամփռներ ու շրջապատել են քրդերըԲայց պարզվել էոր նրանց մեջ էր իրենց Բերդակ գյուղացի Ղասմի միջնեկ տղա Մարիֆըիսկ խմբի գլխավորը նրա մեծ եղբոր որդին էր՝ Ղասմի թոռը՝ ՆադոնՄարիֆը գրկել է Առաքելիննստել են միասինզրուցելհիշել հին բարեկամներին ու ծանոթներինՆադոն թողություն է խնդրել Առաքելիցոր մտրակով խփել էր՝ չիմանալովթե ով էԱյսպես Առաքելը մնում է իր վաղեմի ծանոթ քրդերի մոտՄարիֆի և երկու այլ քրդերի օգնությամբ նա շրջում է  հարազատ բոլոր վայրերովնրան այցելում են շատ ծանոթ քրդերբոլորն էլ բազմաթիվ նվերներովԱռաքելը Նախագահին պատմում է Ղասմե Զիլանու գերդաստանի մասինոր ապրում էր Դիտակ գյուղում հայերի հետ միասինԼավ մարդ էրմիշտ օգնում էր հայերինփրկել էր նրանց թուրք ասկյարներիցԱռաքելն ասում էոր ամեն քուրդ Քոռ Հուսեյն փաշայի նման չէՄշո ՄուսաԲեկի նման չէթալանչի չէՂասմե Զիլանու ու նրա տղաների պես ազնիվպատվական քրդեր էլ կանՄարիֆն իրեն պատմել էոր քրդրերն արդեն ութ տարի էինչ հալածվում են թուրքերի կողմիցՂասմի բոլոր զավակները մահացել ենմնացել է միայն ՄարիֆըԶիլանին դարդից մահացել էԱյժմ Շամիլի փոխարեն նրա որդին՝ Նադոն է գլխավորըԱյս տղան տասներկու տարեկանում Առաքելի հետ հաճախ դաշտ էր գնումհետո Առաքելը ճանաչել էր նրանՔրդերը զղջում ենոր կոտորել են հայերինայժմ էլ իրենց են ուզում վերացնելՔեմալ փաշան սուտ բարեկամություն է անում Ստալինի հետիրականում երկրի մեջ ժողովուրդներին կոտորում էԱռաքելը պատմում էոր իր՝ այնտեղ եղած ժամանակ կռիվների ընթացքում սպանվել է նաև ՆադոնՀարձակումը եղել է մի թուրք ասկյար լրտեսի պատճառովորին միամտաբար տեղ էին տվել իրենց խմբում՝ հավատալով սուտ խոսքերինՆադոյի տեղն այժմ զբաղեցնում է տասնչորս տարեկան որդին՝ Ղասմըոր կրում է իր հոր պապու անունըՆոր Ղասմե Զիլանի պետք է դառնաՄարիֆի հետ Առաքելը լինում է Դիադին գյուղումՀովհաննու վանքումտասնհինգ օր մնում է իրենց գյուղում՝ ամեն օր այցելելով ծնողների գերեզմանՈրոշ ժամանակ անց Մարիֆը հայտնում է Առաքելինթե այստեղ ինչ են մտածում նրա մասինև Առաքելը վերադառնում է քրդերի օգնությամբ՝ աննկատ մնալով թշնամիների կողմիցԱռաքելին ազատում ենքանի որ նրա գնալն ու գալը որևէ քաղաքական նպատակ չի հետապնդելՍակայն Ծամերյանը համաձայն չէ կայացրած վճռի հետՆա իր կարծիքը ներկայացնում է Պավլովիչ ԲերիայինԻ վերջո Ծամերյանը նշանակվում է Հայաստանի պետքաղվարչության քննչական բաժնի պետմյուս երկու քննիչները տեղափոխվում են աշխատելու Անդրկովկասյան պետքաղվարչությունումիսկ Էլոյանի վրա կրկնակիմշտական վերահսկողություն են սահմանում՝ համարելով պետական հանցագործՀայկազ Շավարշյանը հրաժարական է տալիսգնում Մոսկվա՝ արդյունաբերական ակադեմիայում սովորելուԱռաքելի որդիներից Արամն այժմ բանվոր է դարձելքաղաքում էՏիգրանը փախել է Ռուսաստանմիայն մի նամակ է գրելԱռաքելը Շավարշյանի խորհրդով ոչ մեկին ոչինչ չի պատմումբայց իր հոգու խորքում երջանիկ էոր եղել է երկրումկարոտն առելոր այդ ամենը տեսիլք չէրիրական է և որ աշխարհում դեռ կան բարի մարդիկինչպիսին է ՇավարշյանըԱյժմ նրան արդեն խելքից պակաս չեն համարում և ակնկալում ենոր կպատմի իրենց կորցրած հայրենիքի մասինՍակայն Առաքելը միայն  մի բան է ասում. «Նպատ լեռան ստորոտի Հովհաննու մեծ վանքը դարձյալ կանգուն է մնում իր տեղումև Մուրադ գետն էլմեր Արածանինդարձյալ առաջվա պես հոսում է մարգագետինների միջով՝ արևելքից դեպի արևմուտք…»

Թողնել պատասխան

Ձեր էլ-փոստի հասցեն չի հրապարակվելու։ Պարտադիր դաշտերը նշված են *-ով